CONDITII DE GARANTIE
Acest site este întreținut și administrat de compania Ratio Term S.R.L. – persoană juridică de naționalitate română
Cod unic de înregistrare fiscală: RO25494198
Număr înregistrare Registrul Comerțului: J30/365/2009
Sediu Social: Satu Mare str. Corvinilor, nr. 25, județul Satu Mare, România
Telefon: +40 (261) 770224
Fax: +40 (261) 770224
Email: office@ratioterm.ro
I. DREPTURILE CONSUMATORULUI IN CAZUL LIPSEI CONFORMITĂȚII, POTRIVIT ORDONANȚEI DE URGENȚĂ NR. 140/2021
    *consumator - orice persoana fizica care, in legatura cu contractul de achizitie de produse semnat cu Ratio Term, actioneaza in scopuri care se afla in afara activitatii comerciale, industriale, artizanale sau profesionale a persoanei respective.     Vanzatorul raspunde fata de consumator pentru orice neconformitate care exista in momentul livrarii bunurilor si care este constatata in termen de doi ani de la data respectiva. Orice neconformitate care este constatata in termen de un an de la data la care bunurile au fost livrate este prezumata a fi existat deja in momentul livrarii bunurilor, pana la proba contrarie sau cu exceptia cazului in care aceasta prezumtie este incompatibila cu natura bunurilor sau cu natura neconformitatii.1.1. In caz de neconformitate, consumatorul are dreptul:
    a) de a beneficia de aducerea in conformitate a bunurilor (prin reparatie sau inlocuire);
    b) de a beneficia de o reducere proportionala a pretului sau;
    c) de a obtine incetarea contractului in conditiile legii aplicabile.
    Consumatorii pot sa opteze pentru o anumita masura corectiva in cazul in care neconformitatea bunurilor este constatata la scurt timp dupa livrare, fara a depasi 30 de zile calendaristice.
1.2. Pentru ca bunurile sa fie aduse in conformitate, consumatorul poate opta intre reparatie si inlocuire, cu exceptia cazului in care masura corectiva aleasa ar fi imposibila sau, in comparatie cu cealalta masura corectiva disponibila, ar impune vanzatorului costuri care ar fi disproportionate, luand in considerare toate circumstantele, inclusiv urmatoarele:
    a) valoarea bunurilor in cazul in care nu ar fi existat neconformitatea;
    b) gravitatea neconformitatii;
    c) daca masura corectiva alternativa ar putea fi executata fara vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.     Cu toate acestea, Vanzatorul poate refuza sa aduca in conformitate bunurile daca reparatia sau inlocuirea este imposibila sau i-ar impune costuri care ar fi disproportionate, luand in considerare toate circumstantele, inclusiv cele prevazute la lit. a) si b) de mai sus.
1.3. Reparatiile sau inlocuirile se efectueaza intr-un termen rezonabil, care nu poate depasi 15 zile calendaristice din momentul in care vanzatorul a fost informat de catre consumator cu privire la neconformitate si care este stabilit de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, luandu-se in considerare natura si complexitatea bunurilor, natura si gravitatea neconformitatii si efortul necesar pentru finalizarea reparatiei sau inlocuirii, cu respectarea celorlalte prevederi din art. 12 din O.U.G. nr. 140/2021.
1.4. Consumatorul are dreptul, fie sa obtina o reducere proportionala a pretului, fie sa obtina incetarea contractului de vanzare, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
    a) vanzatorul nu a finalizat reparatia sau inlocuirea sau, dupa caz, nu a finalizat reparatia sau inlocuirea sau vanzatorul a refuzat sa aduca in conformitate bunurile;
    b) se constata o neconformitate, in pofida eforturilor vanzatorului de a o remedia;
    c) neconformitatea este de o asemenea gravitate incat justifica o reducere de pret sau dreptul la incetarea imediata a contractului de vanzare;
    d) vanzatorul a declarat ca nu va aduce bunurile in conformitate intr-un termen rezonabil sau fara inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstantele cazului.
1.5. Consumatorul nu are dreptul de a obtine incetarea contractului daca neconformitatea este minora.
1.6. Dispozitiile din acest capitol I, cu referire la prevederile din ORDONANTA DE URGENTA NR. 140/2021 se aplica contractelor incheiate dupa 1 ianuarie 2022.     Termenele de garantie, directivele, standardele si agrementele tehnice in vigoare se gasesc afisate la toate punctele de lucru si la adresa www.ratioterm.ro.     Garantia se acorda in baza facturii si este obligatorie prezentarea acesteia in original la orice solicitare de interventie in perioada de garantie. Garantia este valabila doar pe teritoriul Romaniei si isi incepe valabilitatea de la data facturarii produsului.     Produsele cumparate sunt insotite de instructiuni de instalare si utilizare care trebuie citite si respectate OBLIGATORIU inainte de instalarea si folosirea produsului.     Garantia se aplica numai asupra defectelor de material sau de executie datorate producatorului. In cadrul termenului de garantie, VANZATORUL, prin intermediul societatilor de service colaboratoare, se obliga sa suporte toate cheltuielile pentru repararea sau inlocuirea echipamentului avariat din cauze acoperite de garantie.
A. TERMENE SI CONDITII SPECIFICE PRODUSELOR FARA PUNERE IN FUNCTIUNE
II. OBLIGATIILE CONSUMATORULUI
2.1. Sa comunice numarul facturii si al certificatului de garantie pentru a putea beneficia de garantie.
2.2. Sa confirme pe documentele executantului operatiilor de service, lucrarile efectuate, prin semnarea si stampilarea lor.
2.3. Sa pastreze documentatia, primita odata cu produsul, pe toata durata perioadei de garantie.
2.4. lntretinerea periodica in garantie, conform instructiunilor de utilizare, cade in sarcina cumparatorului si se face pe cheltuiala acestuia.
2.5. Sa asigure accesul in conditii de siguranta (conform normelor de protectia muncii) personalului Societatii de Service la locul de montare al echipamentului si sa puna la dispozitia acestuia toate documentele primite la achizitionarea echipamentului.
2.6. Pentru sisteme fotovoltaice, garantia este valabila doar daca sunt instalate conform instructiunilor de montaj si specificatiilor producatorului, de catre un electrician autorizat ANRE, inclusiv impamantarea certificata PRAM.
2.7. Perioada de garantie pentru radiatoare este de:
    • 36 luni in cazul montarii in instalatii centralizate (de tip Radet/instalatie oraseneasca).
    • 120 luni, dupa caz, montate in instalatii proprii (circuit inchis/deservind o singura locuinta, nefiind conectat la reteua centralizata de apa calda).
III. EXCLUDERI DE LA GARANTIE
3.1. SUNT EXCLUSE DIN GARANTIE produsele sau partile avariate din cauze independente de VANZATOR/ PRODUCATOR, respectiv:
    a) manipulare / transport necorespunzatoare;
    b) montarea/instalarea incorecta, de catre personal neautorizat, neconforma cu instructiunile producatorului sau in afara legilor, reglementarilor tehnice in vigoare si prescriptiilor ISCIR aplicabile;
    c) anomalii ale instalatilor hidraulice, electrice (socuri electrice), de furnizare a combustibilului etc;
    d) calitatea necorespunzatoare a apei de alimentare neconforma cu cerintele producatorului sau cele ale legislatiei si reglementarilor tehnice in vigoare. In conformitate cu Art 9.42 din Normativul I 13 -2002, pentru centralele termice amplasate in zone in care duritatea apei este peste 3.5 mval/l, prevederea cu instalatii de dedurizare pentru apa de alimentare este obligatorie;
    e) coroziunii datorate condensului;
    f) colmatarea schimbatoarelor de caldura sau diverselor parti componente ale echipamentului (filtre, pompe, manometre, tevi, etc.) cu calcar, impuritati, etc;
    g) curenti vagabonzi, supratensiuni datorate trasnetului, supratensiuni de comutatie, fluctuatii sinusoidale lente si rapide de tensiune, caderi de tensiune cu scurte intreruperi;
    h) intretinerea necorespunzatoare conform cartii tehnice;
    i) folosirea altor tipuri de combustibil decat cele precizate in instructiunile de utilizare ale echipamentului sau folosirea unor combustibili ale caror caracteristici difera de cele precizate in instructiunile producatorului sau in standardele in vigoare;
    j) nerespectarea instructiunilor de montare/instalare (ex: ineficienta cosului de evacuare a gazelor de ardere) si utilizare, cauzele fiind inghetarea apei in instalatie, lipsa apei din instalatie, etc.);
    k) parti supuse la uzura normala de folosire, consumabile, rezistente, rezistente ceramice, sigurante fuzibile, anozi, electrozi, garnituri, protectii focar de tip refractar (samote), dispozitive de actionare, becuri, elemente necesare asamblarii fixe si demontabile;
    l) deteriorarea produselor, arderea electomotoarelor ca urmare a lipsei protectiilor minime (protectie la lipsa apa, protectii electrice pentru lipsa faza, suprasarcina, scurtcircuit, omiterea legarii si/sau montarea releelor pentru protectiile integrate in produs- protectii tip bimetal, PTC, etc.);
    m) folosirea unui agent termic / apa alimentare netratate, neaditivate si care nu sunt conforme cu normativele in vigoare;
    n) interventia asupra produsului pe toata perioada de garantie de catre personal neautorizat legal si care nu este colaborator al Vanzatorului;
    o) utilizarea substantelor chimice necorespunzatoare pentru intretinerea / curatarea produselor;
    p) utilizarea produsului in conditii de mediu improprii (ventilatie necorespunzatoare, expunere excesiva la umezeala, temperatura, etc.);
    q) fenomene naturale (ex: descarcari electrice atmosferice), incendii;
    r) produsul nu a fost depozitat sau utilizat intr-un spatiu inchis, asfel incat sa fie ferit de actiunea agentilor atmosferici (temperaturi foarte scazute cu risc de inghet, umiditate ridicata, vant, ploaie, etc.);
IV. SITUATII IN CARE INTERVENTIILE SE EFECTUEAZA CONTRA-COST IN PERIOADA DE GARANTIE
    a) In toate cazurile prevazute in cap.II, punctul 3.1;
    b) In toate cazurile in care informatiile furnizate de utilizator sunt neadevarate, iar echipamentul nu prezinta anomalii de functionare;
    c) In toate cazurile in care se constata ca interventia de service s-a efectuat datorita exploatarii necorespunzatoare a produsului, fara executarea operatiunilor de intretinere periodica conform prevederilor documentatiei tehnice a produsului (prezenta praf, filtre de impuritati colmatate, depuneri de calcar etc.)
B.CONDITII GENERALE DE GARANTIE PENTRU PRODUSE CU PUNERE IN FUNCTIUNE
II. OBLIGATIILE CONSUMATORULUI / CUMPARATORULUI
2.1. Sa solicite, prin apelarea Dispeceratului National de Service, punerea in functiune a echipamentului, aceasta urmand a fi executata de o Societate de Service colaboratoare.;
2.2. Sa asigure executarea lucrarilor de montare/instalare cu personal autorizat, in conformitate cu prevederile legale (proiecte, autorizatii, avize, etc.). Sa asigure prezenta montatorului la punerea in functiune.
2.3. Pentru acordarea garantiei aparatelor de aer conditionat, consumatorul/cumparatorul trebuie sa efectueze montarea echipamentelor doar catre Societati de Service/Instalare autorizate, si sa puna la dispozitie, in cazul unei interventii, dovada instalarii cu personal autorizat.
2.4. Sa asigure conditiile de punere in functiune a echipamentului, indiferent de tipul acestuia, tinand cont de caracteristicile sale tehnice. Sa asigure posibilitatea de efectuare a probelor hidraulice la parametrii nominali (debit, presiune, descarcare termica). Sa efectueze toate probele de presiune si etanseitate inainte de efectuarea punerii in functiune.
2.5. Sa asigure incarcarea instalatiei / produsului cu apa care corespunde din punct de vedere fizico-chimic (conform documentatiei tehnice a produsului si/sau prevederilor legale).
2.6. Atat pentru efectuarea punerii in functiune, cat si pentru efectuarea interventiilor, reviziilor sau verificarilor, sa asigure accesul in conditii de siguranta (conform normelor de protectia muncii) personalului Societatii de Service la locul de montare al echipamentului si sa puna la dispozitia acestuia toate documentele primite la achizitionarea echipamentului (documentatia tehnica ,certificat garantie, copie factura).
2.7. Sa pastrareze integritatea sigiliilor vanzatorului/producatorului, respectiv ale executantului operatiilor de service.
2.8. Pentru efectuarea interventiilor, reviziilor sau verificarilor periodice sa lucreze pe toata perioada garantiei doar cu Societatea de Service care a efectuat punerea in functiune.
2.9. Sa asigure instalarea echipamentului din toate punctele de vedere (combustibil, hidraulic, electric, automatizari) conform proiectului si conform instructiunilor producatorului, asigurand toate conditiile pentru verificarea echipamenului la parametri nominali si in toate regimurile de functionare.
2.10. Sa asigure intretinerea echipamentului, prin revizii periodice, cu personal autorizat, conform indicatiilor producatorului.
2.11. Pentru ECHIPAMENTELE CONSUMATOARE DE COMBUSTIBIL (centrale, cazane, arzatoare, generatoare de aer cald, aparate de aer conditionat etc) CHILERE, INSTALATII DE TRATARE AER/APA (dedurizatoare, dozatoare de substante), GRUPURI DE POMPARE SI INCENDIU, POMPE DE CALDURA SI PANOURI SOLARE, consumatorul se obliga sa efectueze intretinerea periodica a aparatului cu personal autorizat, conform specificatiilor producatorului. In lipsa unei specificatii exprese a acestuia, va recomandam cel putin o revizie anuala (intretinerea aparatului poate constitui obiectul unui ”Contract de Intretinere” incheiat cu o Societate de Service colaboratoare a RATIO TERM).
2.12. In cazul garantiilor comerciale (durata mai mare de 2 ani de la achizitie), pentru echipamentele stipulate la punctul 2.11., consumatorul se obliga sa efectueze intretinerea periodica a echipamentului cu personal autorizat RATIO TERM, conform specificatiilor producatorului. In lipsa unor specificatii exprese a acestuia, este obligatorie intretinerea anuala pe toata durata garantiei comerciale extinse fata de cea legala. In caz contrar, garantia comerciala nu mai este valabila.
2.13. Sa confirme pe documentele executantului operatiilor de service, lucrarile efectuate, prin semnarea si stampilarea lor.
2.14. Sa achite toate obligatiile financiare fata de Societatea de Service (revizii; interventii care nu fac obiectul garantiei, etc.).
III. OBLIGATIILE SOCIETATII DE SERVICE
3.1. Sa solicite, prin apelarea Dispeceratului National de Service, punerea in functiune a echipamentului, aceasta urmand a fi executata de o Societate de Service colaboratoare.;
    - verificarea corectitudinii montajului echipamentului;
    - verificarea conexiunilor electrice si de automatizare;
    - verificarea eficientei dispozitivelor de siguranta si control al echipamentului;
    - efectuarea reglajelor;
    - pornirea echipamentului;
    - verificarea functionarii echipamentului la parametrii nominali;
    - intocmirea si completarea tuturor documentelor in conformitate cu legislatia in vigoare;
    - instruirea utilizatorului sau a persoanei imputernicite de acesta, pentru a respecta cu strictete instructiunile de utilizare si intretinere cuprinse in documentatia echipamentului;
    - prezentarea Contractului de Intretinere in vederea studierii si semnarii OPTIONALE a acestuia de catre utilizator.
3.2. Verificarile efectuate de Operatorul SERVICE privesc in EXCLUSIVITATE BUNA FUNCTIONARE A ECHIPAMENTULUI ce urmeaza a fi pus in functiune.
3.3. Atunci cand Operatorul Service constata, in urma verificarilor, nereguli care ar putea afecta BUNA SI SIGURA FUNCTIONARE a echipamentului, PUNEREA IN FUNCTIUNE NU SE VA EFECTUA, mentionandu-se despre aceasta in documentul: “Sesizare“ si in orice alt document legat de punerea in functiune (“Proces Verbal de Punere in Functiune” sau “Raport de verificari, incercari si probe in vederea autorizarii functionarii aparatului“, dupa caz).
3.4. Societatea RATIO TERM isi declina orice raspundere cu privire la eventualele daune materiale sau civile provocate de montarea / instalarea necorespunzatoare si/sau in neconcordanta cu prevederile legale in vigoare si cu indicatiile producatorului.
IV. EXCLUDERI DE LA GARANTIE
4.1. Depozitarea sau utilizarea echipamentului intr-un spatiu deschis, sau, in spatiu inchis dar supus actiunii agentilor atmosferici (temperaturi foarte scazute cu risc de inghet, umiditate ridicata, vant, ploaie etc);
4.2. Manipularea / transportul necorespunzatoare ce conduc la avarierea produselor sau partilor din cauze independente de VANZATOR/ PRODUCATOR;
4.3. Montarea/instalarea incorecta, de catre personal neautorizat, neconforma cu instructiunile producatorului sau in afara legilor, reglementarilor tehnice in vigoare si prescriptiilor ISCIR aplicabile;
4.4. Anomalii ale instalatilor hidraulice (socuri hidraulice), electrice (socuri electrice), de furnizarea combustibilului (presiune, debit, etc.);
4.5. Calitatea necorespunzatoare a apei de alimentare neconforma cu cerintele producatorului sau cele ale legislatiei si reglementarilor tehnice in vigoare, datorita careia pot aparea depuneri/depozite, fenomenul de coroziune, erodare chimica. In conformitate cu Art 9.42 din Normativul I 13 -2002, pentru centralele termice amplasate in zone in care duritatea apei este peste 3.5 mval/l, prevederea cu instalatii de dedurizare pentru apa de alimentare este obligatorie;
4.6. Coroziuni datorate condensului, umiditatii excesiva a mediul in care se instaleaza echipamentul;
4.7. Colmatarea schimbatoarelor de caldura sau diverselor parti componentelor ale echipamentului (filtre, pompe, manometre, tevi, etc.) cu calcar, impuritati etc;
4.8. Curenti vagabonzi, alimentare defectuoasa cu energie electrica (supratensiuni datorate trasnetului, supratensiuni de comutatie, fluctuatii sinusoidale lente si rapide de tensiune, caderi de tensiune cu scurte intreruperi);
4.9. Intretinere necorespunzatoare conform cartii tehnice a produsului;
4.10. Folosirea altor tipuri de combustibil decat cele precizate in instructiunile de utilizare ale echipamentului sau folosirea unor combustibili ale caror caracteristici difera de cele precizate in instructiunile producatorului sau in standardele in vigoare;
4.11. Nerespectarea instructiunilor de montare/instalare si utilizare, avand ca si rezultat: evacuarea defectuoasa a gazelor de ardere, lipsa aerului necesar arderii, lipsa debitului aer / apa la nivel echipament, aparitia fenomenului de inghet, neasigurarea presiunii minime de utilizare apa/ agent termic, imposibilitatea efectuarii operatiunilor de revizie /reparatie (distante minime);
4.12. Parti supuse la uzura normala de folosire, consumabile, rezistente, rezistente ceramice, sigurante fuzibile, anozi, electrozi, garnituri, protectii focar de tip refractar (samote), dispozitive de actionare, becuri, elemente necesare asamblarii fixe si demontabile;
4.13. Deteriorarea produselor, arderea electomotoarelor ca urmare a lipsei protectiilor minime(protectie la lipsa apa, protectii electrice pentru lipsa faza, suprasarcina, scurtcircuit, omiterea legarii si/sau ontarea releelor pentru protectiile integrate in produs- protectii tip bimetal, PTC etc)
4.14. Folosirea unui agent termic / apa alimentare agresiva, netratate, neaditivate si care nu sunt conforme cu normativele in vigoare;
4.15. Interventia asupra produsului pe toata perioada de garantie de catre personal neautorizat legal si care nu este colaborator al Vanzatorului;
4.16. Utilizarea substantelor chimice necorespunzatoare pentru intretinerea / curatarea produselor;
4.17. Utilizarea produsului in conditii de mediu improprii (ventilatie necorespunzatoare, expunere excesiva la umezeala, temperatura, etc.);
4.18. Fenomene naturale (ex: descarcari electrice atmosferice), incendii.
GARANTIA NU ACOPERA CHELTUIELILE LEGATE DE INTRETINEREA APARATULUI!
V. SITUATII IN CARE INTERVENTIILE SE EFECTUEAZA CONTRA-COST
A. IN PERIOADA DE GARANTIE:
    a) In toate cazurile prevazute in cap.IV;
    b) In toate cazurile in care informatiile furnizate de utilizator sunt neadevarate, iar echipamentul nu prezinta anomalii de functionare;
    c) In toate cazurile in care se constata ca interventia de service s-a efectuat datorita exploatarii necorespunzatoare a produsului, fara executarea operatiunilor de intretinere periodica conform prevederilor documentatiei tehnice a produsului (prezenta praf, filtre de impuritati colmatate, depuneri de calcar etc.).
B. IN PERIOADA DE POST-GARANTIE:
    a) La toate interventiile, indiferent de cauza sau natura lor, cu exceptia defectiunilor cauzate de vicii ascunse, datorate producatorului si constatate in perioada medie de utilizare mentionata in prezentul certificat.
C. LA PUNEREA IN FUNCTIUNE:
    a) In cazul echipamentelor pentru care punerea in functiune nu este asigurata gratuit.
    b) In cazul in care punerea in functiune este impiedicata de nerespectarea conditiilor mentionate in cap. II al prezentului certificat.
    c) In situatiile descrise la pct. 3.3.
    d) In cazul in care, din alte motive, utilizatorul impiedica Operatorul Service sa puna in functiune echipamentul (ex.: nu este prezent la locul de montare la data si ora stabilita, nu poate asigura alimentarea cu apa, combustibil, curent electric etc., datorita unor avarii pe care nu le-a comunicat in timp util Societatii de Service).     Echipamentul definit ca fiind cu “punere in functiune” beneficiază GRATUIT de punere in funcțiune.     Conform prevederilor prescripției tehnice ISCIR PT A1-2010, la punerea în funcțiune a aparatului, este obligatorie AUTORIZAREA FUNCȚIONĂRII. Autorizarea funcționării NU este inclusă în prețul produsului, trebuie efectuată de către societăți service autorizate ISCIR.     Societatea RATIO TERM SRL isi declina orice raspundere cu privire la eventualele daune materiale sau civile provocate de montarea / instalarea necorespunzatoare si/sau in neconcordanta cu prevederile legale in vigoare.     Conditiile de garantie sunt valabile in totalitate in cazul consumatorilor (persoane fizice sau grup de persoane fizice constituite in asociatii).     Pentru orice anomalie sesizata in modul de functionare a produsului, inclusiv pentru consultarea listei cu societatile de service colaboratoare, va rugam sa contactati in cel mai scurt timp posibil.